tisdag 20 augusti 2019

Ingenjörens kokbok för energioberoende, Recept nummer 20

Har sedan 2015 propagerat för att egenförbrukning, eller möjligheten att själv kunna VÄLJA egenförbrukning, är bästa sättet att nyttiggöra din elproduktion, då du kan förvänta dig att både staten och elbolagen kommer att göra vad de kan för att göra vinsten av DIN investering till SIN.





Hittade helt nyligen detta lilla företag "Down Under", som skapade minst sagt habegär ...

 
Vore inte fel att ha två Redflow ZCell á 10 kWh, jämna ut produktion mot konsumtion och därmed nästan 100%-igt kunna manövrera ut samtlig så kallad Energi- & Skattepolitik de kommande 30-åren.

Här är några faktiska siffror som gäller för mina anläggningar, i juni 2019, med ett tämligen bra avtal (samma sedan september 2015), där jag säljer för Timspotpris + 40 öre och köper min el från samma elhandelsbolag för inköpspris, utan några påslag (varken fasta eller rörliga) än elcertifikats kostnaden.
Nätbolaget, Ellevio, en helt annan historia, så här gäller det att:
1) ha LÄGSTA möjliga huvudsäkring (= 3*16A)
2) själv mäta sin elproduktion och INTE bara den elproduktion som exporteras över nätbolagets nät.
3) noga parera alla de tariffändringar de gör.
















I tabellen ovan kan man utläsa vad en "Köpt kWh" kostat (-) och vad en "Såld kWh" inbringat (+), exklusive fasta nätavgifter. Ett pris för en Såld kWh som motsvarats av ett motköp på en kWh, samt värdet på en "egenförbrukad kWh" så som ersättning för en Köpt kWh med en användning som hushållsel.
Riktigt intressant blir det när vi börjar ersätta fullständigt och vansinnigt överbeskattad energi, så som fordonsdrivmedel, med egen solel ...

Låt oss anta ett literpris på cirka 16 kr/liter och att bilen förbrukar en halv liter per 10 km i snitt, alltså 8 kronor/10 km. En modern elbil förbrukar någonstans mellan 1,0 - 2,0 kWh/10 km, helt plötsligt blev den egenförbrukade kWh värd mellan 8 - 16 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar