Instruktion

Klicka på instruktionen för att se den i full storlek

måndag 5 augusti 2019

Ingenjörens kokbok för energioberoende, Recept nummer 05

Skulle tagit elbilen till dagens förhandlingar vid Förvaltningsrätten i Göteborg, idag måndag den 25 september men "fegade ur", då räckviddsångesten, oklart laddningsläge på plats och tidspress både på fram och återresa fällde avgörandet. Vid "studier på plats" kunde noteras att det skulle ha fungerat utmärkt att parkera & ladda "gratis" eller till samma kostnad som det ändå kostade att parkera.

Tänk vad nyttig det är att utmana sig själv i vardagen, prova något nytt, väga det mot verkliga kriterier och fundera över vad som krävs för att "det nya" skall fungera i vardagen, så bygger man ny kunskap.

Att börja använda en "batteribil" i den typ av verklighet som vår (och många andra) aktiva barnfamiljer befinner sig i kräver vissa baskriterier och dessa klarnar efter hand .. och ett av dem är att man måste klara en "normaldags resor" utan att ladda.
Om man idag har en dieselbil som klarar 1000-1200 km "utan omladdning" oberoende av årstid, så går det säkert att kompromissa lite, men inte så mycket som under 80% .. ett absolut krav är att klara "en normaldags resande" utan laddning, med marginal för klimat och oförutsedda händelser hela året.

Borde betyda att man med säkerhet, under hela året (även den kalla årstiden) kan ta sig från A-B och tillbaka en vanlig dag, minst med en 50%-ig säkerhetsmarginal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar