Instruktion

Klicka på instruktionen för att se den i full storlek

tisdag 10 september 2019

Enhetligt betalsystem saknas för publika laddstationer!

Du som till äventyrs inte riktigt förstått att vi befinner oss i något som vi Ingenjörer kallar, ett "Transient tillstånd", d.v.s. ett tillstånd mellan två jämviktslägen som karaktäriseras av att det svänger häftigt .. Och uppenbarligen svänger det häftigt i humöret på de elbilsförare som nyttjar publika laddstationer, åtminstone om man får tro magasinet Ny Teknik.




































"– Vi betalar med betalkort varje gång vi tankar bensin. Helt plötsligt går det inte när vi ska ladda elbilar. Varför? Det säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare för organisationen Gröna bilister.
Bristande laddinfrastruktur beskrivs ofta som ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Dessutom upplever många elbilsförare att det är krångligt att betala vid publika laddstationer.
– Fortum har sitt kort, Incharge har sitt kort, Eon har sitt kort och så vidare, men det borde gå att ladda oavsett vilken eller vilka laddoperatörer man råkar vara kund hos. Det är helt klart att det upplevs som ett problem av elbilsförare, säger Martin Prieto Beaulieu."
Något som vi här på KraftWerket kan vitsorda, efter en inledande smekmånad när alla laddning av elfordon var gratis, så har verkligheten kommit i kapp de större aktörerna och nu vill de ha betalt för sin elektricitet, inget konstigt med det.
Men livet som elbilsförare blir komplicerat när man kör omkring med gårdagens elbil, den med en batterikapacitet under veckans förbrukning, eller åtminstone några dagar.
En modern energieffektiv Dieselbil behöver inte tankas oftare än en gång per 1000km, så det får bli utgångspunkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar